Mad og måltider i børnehaven Knuden

Sund og næringsrig kost i løbet af dagen

Morgenmad: Børnehaven servere morgenmad hver dag fra klokken 6.15 til klokken 8.00 Morgenmaden består af rugfras, havregryn, boller eller flutes, smør og marmelade, dertil serveres te, mælk og vand. Nogen spiser hjemmefra, nogen spiser her og nogen spiser begge steder.

Formiddagsmad og frokost: Børnene medbringer deres egen madpakke hjemmefra, indholdet spises til formiddagsmad og til frokost klokken 11.45. Madpakkens indhold bestemmes af forældrene, dog råder vi til at madpakken er sund og næringsrig, til en lang dag i børnehaven med en masse aktivitet.

Eftermiddagsmad: Børnene medbringer selv eftermiddagsmad.

Madkultur i Knuden

I Børnehaven Knuden lægger vi stor vægt på, at måltidet er en hyggelig del af dagen. Måltiderne forgår i stille og rolig atmosfære, hvor man snakker roligt med sine bordkammerater.

Børn og voksne starter med at alle vasker hænder inden de sætter sig til bords og pakker madkasserne ud, og vi forsøger at bevare overblikket over, hvor meget det enkelt barn får at spise.

Overskydende mad bliver sendt med hjem i madkassen, så I kan følge med i, hvad og hvor meget Jeres barn spiser i løbet af dagen.

Når vi er færdige med at spise, rydder børnene selv deres tallerken og krus ud i køkkenet

Maddag skaber fællesskab i Knuden

Fælles maddag cirka en gang om måneden, børnene inddrages i hele processen. Fra bestemmelse af maden, borddækning, madlavningen og oprydning. Her får børnene virkelig mulighed for at opnå forståelsen af ”fra jord til bord”, da vi anvender grøntsager/kartofler fra vores køkkenhave.